Välkommen till Be Kind.

Nyheter

Reflektioner kring varumärken och kommunikation

Gupta och de fyrtio stegen.

_7240032-Redigera.jpg

Klockan var strax efter nio på kvällen och vi var snart framme. Ryggsäcken knarrade och vattenflaskan klingade mot ramen. Sten. Kängor. Blicken i backen. Steg för steg. Nu var det bara den sista djävulska mördarbacken kvar. Trodde jag. Pappa, sa jag, ledsen men det är nog en liiiten backe kvar. Snaaart är vi på toppen. Jag ser krönet. Kör på vettja.

Det var i somras när vi skulle över det ondsinta berget Jalkedsåajja, på väg mot Helags fjällstation. Och vi var långt ifrån uppe. Backe efter backe kvar. Ja, ni fattar.

Ungefär så tycker jag det är det att jobba med strategi. Professor Sunil Gupta på Harvard resonerar i Harvard Business Review om hur man ska förstå digital strategi. Han pratar om att byta motor på planet medan det flyger vilket ju är en metafor man hört förut. Men så berättar han om ett samtal med styrelseordföranden i GE där han, Jeff Immelt, säger:

”Look, I know this digital journey will be 40 steps journey, but I can’t see beyond five steps because there’s fog. But when I climb three or four steps, I see the next five steps.

Ungefär som i svenska Härjedalsfjällen alltså.

Magnus LundinComment