Välkommen till Be Kind.

Nyheter

Reflektioner kring varumärken och kommunikation

Skaffa och behåll de bästa talangerna

Skada och behåll de bästa talangerna

I somras deltog jag på konferensen Göteborg 400+ som handlade om den framtida staden. Göteborg går igenom en enorm transformation, minst sagt. På scen berättade min vän Anna-Lena Johansson från Business Region Göteborg om det desperata behovet av bygg-relaterad kompetens. I grova drag, från nu till 2035, saknas 100 000 arbetare. Support-funktioner som restauranger, livsmedelsbutiker, kollektivtrafik och hälsovård är inte inräknat. Japp, jag tror du hajar.

Det får mig att tänka på varumärken. Det ofta mest underskattade och bortglömda skälet att investera i sina varumärken är att kunna attrahera och behålla de bästa talangerna. Det starkaste varumärke får välja medarbetare först. Så enkelt är det. Utöver det kan det starka varumärket sälja fler enheter till högre priser. Förhandlingsstyrkan ökar och du blir mer förberedd om något går snett. 

Vad väntar du på?