Välkommen till Be Kind.

Nyheter

Reflektioner kring varumärken och kommunikation

Mod

IMG_0967.jpg

Tror det var runt 1992. Jag vet, många av er var knappt födda då men försök ändå greppa: vi hade inte Internet. Men en fin fax. Kalendrarna var tjocka och gjorda av finaste skinn. Minst A4 och de packades ned i säljväskor i bordeaux-färgat läder.

Men vi hade faktiskt en dator och från den knattrade vi fakturor på pyjamaspapper (googla om du inte hajar). På datorn fanns en tidig version av Corel Draw och eftersom jag då helst av allt ville bli reklamkreatör tänkte jag göra ett snyggt utskick. Direktreklam till Göteborgs alla Art Directors. Sagt och gjort, jag kalkerade en bild av stolen jag ville sälja och tejpade på skärmen. Sedan ritade jag med datormusen. Det blev sådär men jag vägde upp det med ett mäktigt typsnitt, typ Algerian.

Det gick inte så bra. Alls. Men det var modigt.

Och mod är temat när Interbrand presenterar Best Global Brands 2018. De menar att varumärken som aktiverar mod och som kan titta i både teleskop och mikroskop samtidigt vinner. Företag som kan fånga framtiden istället för att bara åka med.

Jag vet inte hur modig den ständiga ettan Apple egentligen är men en av snabbväxarna på listan är Adobe. Och de vänder sig, precis som den lite mer fjuniga versionen av mig, till segmentet Art Directors.

Och det är modigt. Vill jag lova.

Magnus LundinComment