Välkommen till Be Kind.

Nyheter

Reflektioner kring varumärken och kommunikation

Tack för i sommar Klean Kanteen!

_7310262.jpg

Namnet är bara ett av varumärkets byggstenar men eftersom det är den del som används mest flitigt kan man kanske säga att det står för det största värdet.

Ett bra namn är en genväg till berättelsen om vad du är och vad du gör. Är namnet kort och distinkt samt att det bär rätt associationer gör du det enkelt för människor att förstå, gilla och komma ihåg dig.

Det är ett riktigt gnet-jobb att skapa namn och det duger inte att arrangera interna namntävlingar. Du måste vara mycket mer metodisk än så och du behöver fundera på:

  • Är namnet tydligt? Slagkraftigt?
  • Går det att uttala?
  • Betyder det något obscent på andra språk?
  • Förstår man hur man googlar det?
  • Är det ledigt legalt? På webben? I sociala medier?
  • Är det framtidssäkert? Passar det i den existerande namnportföljen idag? Om fem år? Gör det enklare att ta fram framtida namn?
  • Och tusen saker till.

Du kan aldrig skydda ett namn som är deskriptivt. Fråga frigolit, termos och jeep. Ett sätt att vara beskrivande men ändå kunna skydda varumärket är att medvetet stava fel. Min kära vattenflaska som blev min bästa vän under fjällvandringen den här heta sommaren. Tack Klean Kanteen får en grym flaska. Och ett fantastiskt namn.

Magnus LundinComment